VZDĚLÁVACÍ OBSAH
ADRESA
Mateřská škola Kojčice
Kojčice 82, 394 09 Kojčice
Kdo nikdy nebyl dítětem, nemůže se stát dospělým.
- Charles Spencer Chaplin -
Vzdělávací obsah pro způsob vzdělávání
Škola rodině předává obecná doporučení a tipy na vhodné činnosti a aktivity s dítětem. Podmínkou je důvěra v kompetence rodiny a v možnosti
rodiny, že zajistí dostatek podnětů pro dítě pro jeho celkový rozvoj.
Vedle nabídky obecně zaměřených aktivit učitelky nabízejí rodině také činnosti individuální a individualizované, dle potřeb dítěte. Podmínkou je,
že rodina je schopna dané náměty využít a dítě takto podpořit.
Náměty na činnosti a aktivity vycházejí z principů předškolního vzdělávání. Děti nesmí být přetěžovány, ani podceňovány, rozvoj ve všech
oblastech má být komplexní a zaměřený na aktivity z běžného života, z okolí dítěte a jeho rodiny.
Rodiče dětí nejsou učitelé, tomu přizpůsobí škola svou vzdělávací nabídku, volbu činností. Využíváme činnosti běžné, srozumitelné a snadno
realizovatelné v podmínkách domova – rodiny dítěte.
Při volbě aktivit škola vychází ze všech oblastí RVP PV, činnosti by měly využívat běžné předměty, běžné pomůcky, které jsou pro rodinu
dostupné. Škola využívá svůj ŠVP PV a Třídní vzdělávací program jako základ pro plánování distančního vzdělávání dětí. Obecně se doporučuje
využít pro distanční výuku bloky/témata/ podtémata, která si škola na dané období plánovala, aby činnosti byly jednotně motivované a dětem
tematicky blízké vzhledem k aktuálnímu dění.
V případě nejasností se rodiče mohou formou dotazů obracet na učitelky. Zadání a metodický návod musí být jasný, srozumitelný, stručný,
vychází z faktu, že rodiče nejsou pedagogové. Učitelky v případě potřeby poskytují rodičům metodickou pomoc.
Níže je uveden rámec činností a aktivit z jednotlivých oblastí dle RVP PV, které je možno realizovat v podmínkách distančního vzdělávání.
Dítě a jeho tělo (oblast biologická)
• Praktické denní činnosti pro rozvoj hrubé a jemné motoriky, pro celkovou koordinaci pohybů celého těla (prostírání stolu, úklid prádla ze
sušáku,
utírání nádobí, zalévání květin apod.).
• Pohybové aktivity a sportovní činnosti venku (jízda na kole, hry s míčem, hry na venkovním hřišti, sezónní sporty apod.).
• Pohybové aktivity doma (hry s míčem – koulení, podávání, zdravotní cviky, dětská jóga – jednoduché prvky apod.).
• Činnosti a hry pro rozvoj jemné motoriky (puzzle, korálky, mozaiky, stavebnice, třídění materiálů, omalovánky, PL s grafomotorickým obsahem
apod.).
• Sebeobslužné aktivity (oblékání, obouvání, zavazování bot, hygiena, stolování atd.).
• Hry na uvolnění svalů ruky, odbourání napětí, procvičení svalů prstů (modelína, písek, různé tvarovací hmoty, domácí plastelína apod.)
Dítě a jeho psychika (oblast psychická)
• Čtení, vyprávění, naslouchání (v roli vypravěče se střídá dítě s dospělým – vyprávění dle obrázků, využití knížek, časopisů atd.).
• Činnosti podporující myšlení, poznávací procesy a zájem o poznání nového (např. pozorování v přírodě, sledování počasí, pozorování zvířat,
encyklopedie atd.)
• Hry podporující paměť, soustředění (PEXESO, DOMINO, slovní hry – Šla babička do městečka…, slovní fotbal, hádanky, jazykolamy atd.).
• Hry podporující představivost a fantazii (malování, kreslení, skládačky, tvoření z materiálů, stavebnice…).
• Hry podporující seznamování s matematickými pojmy (manipulace, třídění předmětů a věcí dle vlastností, párování do dvojic, pojmenování
barev,
tvarů, počítání, porovnávání množství atd.).
• Hry na rozvoj orientace v prostoru i na ploše (P/L, nahoře/dole – hry s předměty, stavebnice, popis obrázků, např. pohádky O velké řepě – pořadí
postav apod.).
Dítě a ten druhý (oblast interpersonální)
• Komunikace s druhými, vzájemná interakce, dodržování pravidel rodiny.
• Hry s pravidly.
• Společenské hry.
• Sdílení zážitků, co druhému udělá radost, co naopak?
• Společné aktivity zaměřené na rozdělení rolí – Na divadlo, Na školu apod.
Dítě a společnost (oblast sociokulturní)
• Zvyky a tradice, které dodržuje rodina, zvyky a tradice, které lze sledovat v okolí.
• Pravidla společenského soužití (jak se chováme doma, jak na návštěvě, jak v obchodě, u lékaře apod.).
• Seznamování s lidovou slovesností a literaturou (četba, prohlížení knížek, recitace, deklamace, rytmizace apod.).
• Seznamování s hudbou a výtvarným uměním (poslech hudby, společný zpěv, hra na rytmické nástroje, prohlížení uměleckých věcí – knihy,
stavby a
objekty venku atd.).
Dítě a svět (oblast environmentální)
• Pozorování a poznávání okolí dítěte a jeho rodiny (co se kde nachází, orientace v prostředí, které dítě obklopuje).
• Činnosti zaměřené na péči o živou a neživou přírodu (zalévání květin, péče o domácí mazlíčky, pozorování venku, pokusy se semínky,
encyklopedie a
naučné knihy, sběr přírodnin atd.).
• Seznamování s ekologií a ochranou přírody (třídění odpadu, šetření energií a vodou, recyklace atd.)
Doporučení pro rodiče
• Dítěti věnujte soustředěnou pozornost, v danou chvíli se věnujte pouze dítěti, nikoliv jiné činnosti.
• Každý den si s dítětem vyprávějte a povídejte o jeho zážitcích, přáních.
• Ideálně každý den chvíli čtěte – vytvořte si čtecí rituál – ideálně před spaním, ale třeba také po obědě (v době distanční výuky).
• Důvěřujte svému dítěti, nechejte mu možnost, aby se učilo být samostatným, zkoušelo nové věci i za cenu „malých škod“ (např. rozbití talíře při
utírání
nádobí).
• Zapojte děti do běžných činností a denních aktivit, které se týkají celého dne – doma, na zahradě, v dílně apod.
• Hrajte s dětmi běžné a známé hry, které znáte ze svého dětství (PEXESO, Domimo, karty).
• Dopřejte dětem denně pohyb (formou procházky, výletu po okolí, hry se sportovním náčiním – míčem, švihadlem, jízda na kole apod.)
• Učte dítě stále a průběžně dodržovat pravidla ideálně vlastním příkladem, využijte vhodné denní situace pro poznávání lidských vztahů.
O VZDĚLÁVÁNÍ