DESATERO PRO RODIČE
ADRESA
Mateřská škola Kojčice
Kojčice 82, 394 09 Kojčice
Kdo nikdy nebyl dítětem, nemůže se stát dospělým.
- Charles Spencer Chaplin -
Dítě by mělo být dostatečně fyzicky zdatné a pohybově vyspělé
.
Zpravidla
by
mělo
např
:
zachovat
správné
držení
těla
(postavit
se
rovně),
běhat,
skákat,
zvládat
různé
druhy
lezení,
překonávat
překážky,
pohybovat
se
v
různém
prostředí
a
terénu,
být
přiměřeně
obratné
(udržet
rovnováhu
na
jedné
noze,
házet
a
chytat
míč,
užívat
různé
náčiní,
jezdit
na kole, koloběžce..), být pohybově aktivní po delší dobu (10 minut a více)
Dítě by mělo být samostatné v sebeobsluze.
Zpravidla
by
mělo
např
:
svléknout
se,
obléknout
i
obout
(zapnout
a
rozepnout
zip
i
malé
knoflíky,
zavázat
si
tkaničky,
obléknout
si
čepici,
rukavice),
najíst
se,
nalít
si
nápoj,
používat
příbor,
stolovat
čistě,
zvládat
osobní
hygienu
(používat
kapesník,
umýt
si
osušit
ruce,
používat
toaletní
papír,
používat
splachovací
zařízení),
zvládat
drobné
úklidové
práce
(posbírat
a
uklidit
předměty,
připravit
pomůcky,
srovnat
hračky..)
dokázat
se
postarat o své věci, udržet v nich pořádek
Dítě by mělo zvládat přiměřené jazykové a řečové dovednosti.
Zpravidla
by
mělo
např
:
vyslovovat
správně
všechny
hlásky,
mluvit
ve
větách,
zformulovat
otázku,
vyprávět
příběh,
popsat
situaci,
mluvit
většinou gramaticky správně, rozumět většině slov a výrazů, mít přiměřenou slovní zásobu, přirozeně a srozumitelně hovořit s dětmi i dospělými
Dítě
by
mělo
zvládat
koordinaci
ruky
a
oka,
jemnou
motoriku,
pravolevou
orientaci.
Zpravidla
by
mělo
např
:
zručně
zacházet
s
předměty
denní
potřeby,
hračkami,
pomůckami
a
nástroji
(pracovat
se
stavebnicemi,
modelovat,
stříhat,
kreslit,
malovat..),
zvládat
činnosti
s
drobnějšími
předměty
(korálky,
drobnými
stavebními
prvky),
tužku
držet
správě,
s
uvolněným
zápěstím,
obkreslovat,
vybarvovat,
vést
plynulé
tahy,
označit
si
výkres
značkou,
písmenem,
zkoušet
psát
hůlkovým
písmem,
napodobit
základní
geometrické
obrazce,
rozlišit pravou a levou stranu (může chybovat)
Dítě by mělo být schopné rozlišovat zrakové a sluchové vjemy.
Zpravidla
by
mělo
např
:
rozlišovat
podstatné
znaky
předmětů
(rozlišovat
barvy,
tvary,
figuru
a
pozadí),
skládat
obrázky
z
tvarů,
nalézat
rozdíly
na
dvou
obrázcích,
doplňovat
detaily,
postřehnout
změny
na
obrázku
i
ve
skutečnosti
(co
chybí),
rozlišovat
jednoduché
symboly
a
značky
(písmena,
číslice), rozlišovat zvuky, skládat slova z několika slabik, sluchově rozložit slovo na slabiky, rozeznávat hlásku ve slově, vytleskávat slabiky ve slově
Dítě by mělo zvládat jednoduché logické, myšlenkové a početní operace.
Zpravidla
by
mělo
např
:
ukazovat
na
prstech
či
předmětech
počet,
počítat
po
jedné,
chápat,
že
číslovka
vyjadřuje
počet,
vyjmenovat
číselnou
řadu
a
určit
počet
prvků
minimálně
v
rozsahu
do
6,
porovnávat
počet
prvků
(poznat
co
je
více,
méně,
o
kolik),
rozlišovat
odlišné
tvary
a
tělesa
(kruhový,
čtvercový...),
rozlišovat
a
porovnávat
vlastnosti
předmětů,
nacházet
společné
a
rozdílné
znaky
(velikost,
tvar),
třídit,
seskupovat
a
přiřazovat
předměty
dle
daného
kritéria
(barva,
tvar,
velikost),
přemýšlet,
vést
jednoduché
úvahy,
komentovat
co
dělá,
řešit
jednoduché
problémy
a
situace,
slovní
příklady,úlohy,
hádanky,
rébusy,
labyrinty,
rozumět
časoprostorovým
pojmům
(nad,
pod,
dole,
nahoře,
dříve,
později,
včera,
dnes),
pojmům označujícím velikost (dlouhý, krátký, malý, velký, těžký, lehký)
Dítě by mělo mít dostatečně rozvinutou záměrnou pozornost a paměť.
Zpravidla
by
mělo
např
:
udržovat
soustředěnou
pozornost
na
činnosti
na
určitou
dobu
(cca
10
-15
min.),
věnovat
se
soustředěně
i
činnostem,
které nejsou pro ně aktuálně zajímavé a které mu byly zadány, záměrně si zapamatovat co
prožilo,
co
vidělo,
slyšelo,
po
přiměřené
době
si
to
vybavit
a
reprodukovat,
znát
říkadla,
básničky,
písničky,
postupovat
při
činnostech
podle
pokynů, pracovat samostatně
Dítě by mělo být přiměřeně citově vyspělé a samostatné.
Zpravidla
by
mělo
např
:
být
po
určitou
část
dne
bez
problému
odloučeno
od
rodičů,
chovat
se
kontrolovaně,
bez
výkyvů
v
náladách,
ovládat
své
pocity
(reagovat
přiměřeně
na
drobný
neúspěch,
odložit
přání
na
pozdější
dobu),
uplatňovat
základní
společenská
pravidla
(zdravit,
požádat,
poděkovat,
omluvit
se),
navazovat
kontakty
s
dítětem
i
s
dospělými,
komunikovat
s
nimi
(kamarádit
se,
vyhledávat
partnera
pro
hru,
domluvit
se,
rozdělovat
se
a
měnit
role),
k
dětem
se
chovat
přátelsky,
brát
ohled
na
druhé,zapojovat
se
do
práce
ve
skupině,
vyjednávat
a
dohodnout
se,
vyslovovat a obhajovat svůj názor,dodržovat ve skupině daná pravidla, řídit se jimi
Dítě by mělo být schopno vnímat přiměřené kulturní podměty a projevovat se v tvořivých činnostech.
Zpravidla
by
mělo
např
:
pozorně
poslouchat
či
sledovat
se
zájmem
literární,
filmové,
dramatické
či
hudební
představení,
zúčastňovat
se
dětských
kulturních
programů
a
akcí,
vyprávět
co
vidělo,
zajímat
se
o
knihy,
znát
pohádky
a
příběhy,
mít
se
oblíbené
hrdiny,
znát
řadu
písní,
básní,
říkadel,
reprodukovat
je,
zpívat,
rytmizovat,
zvládnout
jednoduchou
divadelní
roli,
kreslit,
malovat,
modelovat,
vytvářet,
hrát
tvořivé
hry
(
na
školu,
na
rodinu na lékaře, na dopravu, na farmu.....)
Dítě by mělo být schopno se přiměřeně orientovat ve svém prostředí.
Zpravidla
by
mělo
např
:
vyznat
se
ve
svém
prostředí
(doma,
ve
škole),
spolehlivě
se
orientovat
v
blízkém
okolí
(vědět
kde
bydlí,kam
chodí
do
školky,
kde
jsou
obchody,
hřiště...),
zvládat
běžné
praktické
činnosti
a
situace
(vyřídit
vzkaz,
nakoupit,
říci
si
o
to,
co
potřebuje,
ptát
se
čemu
nerozumí,
umět
telefonovat,
dbát
o
pořádek
a
čistotu,
samostatně
se
obsloužit,
zvládá
úklidové
práce,
starat
se
rostliny
či
domácí
zvířátka),
vědět,
jak
se
má
chovat
(doma,
ve
školce,
na
veřejnosti,
u
lékaře,
v
divadle,
v
obchodě,
na
hřišti,
při
setkání
s
cizími
a
neznámými
lidmi),
uvědomovat
si
možná
nebezpečí,
znát
a
zpravidla
dodržovat
základní
pravidla
na
ulici
(dávat
si
pozor
při
přecházení,
rozumět
světelné
signalizaci),mít
elementární
poznatky
o
sobě,
svém
prostředí
i
okolním
světě
(znát
části
těla
i
některé
orgány,
vědět,
kdo
jsou
členové
rodiny
a
čím
se
zbývají,
rozlišovat
různá
povolání,
znát
běžné
pomůcky,
nástroje,
znát
jména
některých
rostlin,
stromů,
zvířat
a
dalších
živých
tvorů,
vědět
k
čemu
jsou
peníze,
orientovat
se
v
dopravních
prostředcích,
znát
některé
technické
přístroje..),
rozumět
běžným
okolnostem,
dějům,
jevům,
situacím,
s
nimiž
se
bezprostředně
setkává
(podnebí,
počasí,
a
jeho
změny,
proměny
ročních
období,
látky
a
jejich
vlastnosti,
cestování,
životní
prostředí
a
jeho
ochrana,
nakládání
s
odpady),
mít
elementární
povědomí
o
naší
zemi
(města,
hory,
řeky,
jazyk),
o
existenci
jiných
zemí
a
národů,
o
světadílech,
planetě Zemi, vesmíru
CO MÁ UMĚT PŘEDŠKOLÁK